Grenna kulturgård

om föreningen

Biograf & film

Föreningen Grenna Kulturgård har arbetat stenhårt för att få igång biografverksamhet i Per Brahesalen. Eftersom det aldrig gjordes någon digital satsning i vår gamla bio fick vi köpa in en helt ny utrustning gällande både bild och ljud. Nu är allt på plats, även en helt ny filmduk har installerats.

Huvudansvariga för den tekniska utrustningen samt filmvisning är Hans-Erik Lugn och Stefan Silverbåge. Men nu behövs det fler intresserade för att kunna driva projektet vidare, både maskinister och programansvariga. På bilden ser ni två av föreningens duktiga maskinister Felix och Hasse.

Skulle du ha möjlighet att hjälpa till i någon av våra olika team, teknik-, service-, program- eller sponsorteamet, hör av er till info@kultur-garden.se, där du anmäler ditt intresse.

Vi ser fram emot många härliga bioupplevelser tillsammans med dig på kulturgården i Gränna.

Inga resultat.

Teater & Musik

Föreningens målsättning är att lyckas få hit minst en teaterföreställning under 2019! För flera år sedan hade vi en teaterförening här i Gränna, som lyckades att locka hit bl.a Riksteaterns produktioner. Vi tycker att ridån varit stängd alldeles för länge för denna typ av kultur så nu tar vår förening nya tag för att försöka starta upp teaterföreställningar, musikaler mm på hemmaplan.

Ansvarig för detta är Ingrid Lööf och vi behöver all hjälp vi kan få. Du är välkommen med dina idéer och att hjälpa till med detta projekt. Du anmäler ditt intresse lämpligast på E –postadresserna ingrid@kultur-garden.se eller
info@kultur-garden.se

nytt liv i genna kulturgård

Föreningen Grenna Kulturgård bildades i april 2017 (efter ca 2 års förarbete) och syftet med föreningen är att återskapa Grenna Kulturgård till en samlingsplats för grevskapets innevånare.

Föreningen Grenna Kulturgård har fått ett hyresavtal med tekniska kontoret, Jönköpings kommun vilket i dagsläget innefattar Per Brahesalen med loger och teknikrum och arbetar samtidigt på att få någon form av avtal gällande Trappsalen.

Grännas bio har äntligen slagit upp portarna igen. Ambitionen i föreningen Grenna Kulturgård är att erbjuda ett rikt filmutbud som passar alla åldrar, filmer som roar, engagerar, skapar debatt och ger lite nya perspektiv. Håll utkik efter kommande filmer.

Vi vill också att lokalen utnyttjas så mycket som möjligt till övrig verksamhet såsom konferenser, föreläsningar, allmänna samlingar mm.

Grenna Cabarevyförening har ju sina stående föreställningar varje januari och februari i Per Brahesalen och detta hoppas vi naturligtvis kommer att fortsätta.

På sikt skall vi också få tillbaka teaterföreställningar och konserter på hemmaplan men först måste lokalen kompletteras med både ljus och ljudutrustning och som ni förstår ligger det ju en hel del pengar i detta.

Vi vill naturligtvis ha så många medlemmar, som möjligt i vår förening! Du kan välja att vara aktiv eller passiv medlem men det behövs krafter för att kunna genomföra allt vi föresatt oss så du är hjärtligt välkommen, som medlem i vår förening.

Har du några frågor eller synpunkter eller vi du boka Per Brahesalen är du välkommen att meddela dig på
e-post: info@kultur-garden.se